Wednesday, November 28, 2012

My 1st luv story – luv at 1st sight episode 16



Permulaan satu perpisahan vol. 2

Kini dah tiba di hujung tahun. Peperiksaan PMR telah pun berlalu. Aku sedikit risau dengan keputusan aku nanti. Aku tahu usaha aku tak seberapa jadi bukan lah jadi satu impian yang menggunung untuk aku mendapat keputusan cemerlang. Aku tahu aku pasti kecewakan Nurul, Segala dorongan yg dia berikan, segala semangat yang dia tiupkan, aku hanya sia-siakan. Aku akan menghampakan dia.

Seperti yang selalu dia katakan dulu, kalau boleh dia nak aku berjaya dalam pelajaran. Bersama-sama meneruskan pengajian di sekolah berasrama. Memang besar harapan dia pada aku. Tapi disaat pelajaran aku merosot, aku tak terdaya untuk melakukan apa-apa. Semuanya salah aku sendiri. Aku yang membuatkan aku gagal. Aku tahu aku tak boleh pergi jauh dengan sikap aku seperti ini.Namun dalam masa yang sama aku mengharapkan dia mendapat keputusan yang cemerlang. Itu yang pasti. Aku lebih pedulikan dia dari aku sendiri.

Aku masih ingat lagi, minggu-minggu terakhir sesi perseolahan pada masa itu. Hari yang masih menjadi ingatan aku. Jumaat, 06 November 1998. Esok 07hb November 1998 adalah hari lahir Nurul. Hari sabtu. Cuti sekolah. Jadi ingin aku memberikan hadiah yang aku telah beli untuk dia. Ianya sebuah Kristal dengan hiasan didalamnya. Harganya lebih kurang RM 7. Berpadanan pada tahun itu. RM 7 merupakan harga yang agak mahal tambahan lagi bagi seorang pelajar seperti aku yang mana perbelanjaan harian hanya tak lebih dari seringgit. Sempat juga aku kumpulkan duit untuk aku memberikan dia hadiah. Aku juga nak membalas hadiah yang dia beri pada aku dulu.

Aku akan memberi hadiah hari ini. Aku mencari jalan bagaimana nak menyerahkan pada dia. Di sekolah, aku tak berkesempatan untuk memberikan hadiah itu. Aku mencari-cari waktu yang sesuai namun hampa. Masa balik dari sekolah, aku menunggu Nurul diluar. Aku harap dapat berjumpa dengan dia. Memang aku agak nervous pada masa tu. Segan sangat tapi aku cuba untuk kuatkan semangat. Untuk bertentang mata dengan dia agak mencabar bagi aku. Aku tahu, aku akan lemah. Biasala, pemalu la katakan..Hehehe..Tapi macam manapun, by hook or by crook (tak tau ayat ni betul ataupun tak) aku harus serahkan pada dia.

Akhirnya masa yang ditunggu telah tiba. Aku nampak kelibat Nurul. Nasib aku memang baik. Kebetulan pada hari itu dia menaiki bas. Dia perlu berjalan ke perhentian bas sejauh 200 meter. Dia keseorangan. Jadi, aku berpeluang untuk bermanja-manja dengan dia..Uhuk..uhuk…Dalam dia berjalan keseorangan aku mengekorinya dari belakang. Dalam hati aku tekadkan semangat. Malu pun malu la asalkan hadiah tu aku dapat berikan pada dia. Dalam perjalanan aku masih lagi berperang dengan perasaan aku.Fuuhhhh…..U can do it….

Dan bila Nurul hampir sampai di hentian bas, aku dengan beraninya memanggil dia. Pedulikan keadaan sekeliling. Pedulikan orang ramai. Yang penting, hajat aku tercapai. Lagipun aku sedar, ini adalah kali terakhir aku akan berjumpa dengan dia sebelum bercuti panjang. Jantung aku berdegup kencang. Aku memberikan hadiah aku padanya dan mengucapkan selamat hari lahir pada dia. Aku sudah lupa detik-detik tu tapi yang pastinya, yang membuatkan aku terbuai, sudah tentunya senyuman dia pada aku….Aku tersimpul malu lalu aku beredar dengan senyuman yang berpanjangan. 

Aku suka melihat dia tersenyum. Harapan aku agar dia gembira memperoleh hadiah yang tak seberapa dari seorang hero maskulin..Hehehehe.…Masa tu panas terik pun tak terasa dah..Mission accomplish….Lega..

Bersambung…..

No comments:

Post a Comment