Tuesday, November 6, 2012

my 1st luv story..- luv at 1st sight episode 14...



07 November 1983....hepi bestday....something to remember...


Tribute to someone special… Nurul..Walaupun kita dah lama tak bersua, walaupun dah lama tak mengucapkan kata-kata, percayalah aku masih ingat lagi apa yg pernah kita rasa..Setiap apa yg kita lalui suka dan duka..Dan setiap tahun, hari lahir kamu tak pernah aku lupa…Aku nak nyanyikan skit.. - Allah selamatkan kamu…Allah selamatkan kamu..Allah selamatkan Nurul Huda Sukarni...Allah selamatkan kamu…Doakan agar kamu sihat dah bahagia hendaknya……


Disekolah, aku dan Nurul seperti saling tidak mengenali. Kemesraan kami hanya melalui telefon. Namun begitu, sesuatu yang aku sangat suka adalah memerhatikan Nurul dari kejauhan.  Sedikit sebanyak kerinduan aku terubat. Aku selalu mencuri-curi pandang dia terutamanya ketika dia pergi dan balik dari kantin. Untungnya sebab kelas kami bersebelahan. Pergi mana pun, dia akan melalui kelas aku. Memang sangat strategik seolah-olah pengetua sengaja mengaturkannya untuk aku. Dan kadang-kadang, aku akan sengaja pergi ke koperasi untuk membeli apa saja asalkan aku dapat bertemu Nurul.  Ada masanya dia ditugaskan untuk menjaga koperasi. Maklum lah, dia seorang ahli…Dapat tengok dia senyum sekali pun dah memadai untuk aku. Sebab tu aku selalu pesan pada Nurul supaya selalu senyum…

Hubungan aku dengan dia memang dari hari ke hari bertambah rapat namun disebabkan trauma aku direject dulu menyebabkan aku tidak meluahkan apa yang aku rasa pada kali ini. Aku agak takut sejarah akan berulang. Aku bukan berani sangat dalam bab2 luahkan perasaan ni. Memang aku surrender. Tapi aku tahu, secara tersuratnya, Nurul mengerti perasaan aku pada dia. Layanan aku sedikit pun tidak kurang dari dulu. Bagi aku, biarlah aku tidak menterjemahkannya dengan kata-kata asalkan dia dapat merasa apa yang aku rasa terhadap dia.  Kadang-kadang dengan perlakuan juga boleh membuat seseorang mengerti apa yang tersirat dihati. Dan sekarang ni cara layanan dia pada aku juga berbeza dari sebelumnya. Aku dapat merasakan hati aku dan hati dia bersatu…Ceeewaaaahhh….

Hari-hari yang aku lalui cepat berlalu. Sekarang ni dah masuk pertengahan tahun. Peperiksaan percubaan PMR telah pun lepas. Sebelum itu memang Nurul banyak memberi nasihat dan semangat pada aku supaya study bersungguh-sungguh. Aku masih ingat lagi katanya, dia nak kalau boleh biarlah kami nanti masuk ke sekolah berasrama penuh bersama-sama. Memang masa tu aku sangat bersemangat. Kalau time tu ada buku setebal 3 ribu mukasurat sekalipun, aku akan dapat habiskannya dalam masa sejam. Begitu terujanya aku. Tapi biasa lah, semangat itu akan lesap dalam sekelip mata. Aku tak bersungguh-sungguh dalam peperiksaan. Natijahnya, aku mendapat keputusan yang tidak memberangsangkan.

Nurul tahu keputusan aku tetapi sedikitpun dia tak patah semangat pada aku. Dia tetap memberikan sokongan moral dan kepercayaan yang penuh. Dia tetap di belakang aku walau apa pun terjadi. Begitu tebal sekali harapan dia pada aku. Pendek kata, susah senang bersama..kalau dalam bahasa filemnya seumpama “u jump I jump”.(titanic) .Aku sangat-sangat terharu. Seolah-olah ada satu semangat dalam diri yang memberikan aku kekuatan. Aku tak tahu apa lagi yang patut aku lakukan. Aku takut kalau aku menghampakan dia nanti. Aku bukan dari golongan bijak pandai. Aku sedar  keupayaan aku. Aku lebih suka bersederhana dalam segala hal termasuk bab pelajaran. Kalau semua orang pandai, susah jugak nanti…(alasan abad 21)…

Pada satu hari semasa aku dikelas, aku memberi sepenuh perhatian kepada guru yang mengajar di depan.(kononnya).. Tiba-tiba aku terlihat Nurul. Aku memerhati Nurul yang lalu di tepi kelas aku. Macam biasa, aku akan terus melihatnya sehingga hilang dari pandangan. Tetapi kali ni lain. Tiba-tiba dia berhenti di depan pintu kelas aku. Aku hairan. Lalu dia pun mengetuk pintu. Knock, knock… “Assalammualaikum cikgu”..Sapa Nurul..”Boleh saya berjumpa dengan Sulaiman?”…Semua kawan sekelas aku terdiam. Apatah lagi aku. Terkedu dan terkesima. Aku terkejut beruk..Beruk pun akan terkejut beruk kalau tengok aku terkejut. Kalau la aku sedang meminum air, mau menyembur air tu…Jantung aku seperti berhenti berdegup..aku terkejut yang teramat sangat. Kawan-kawan lain memandang aku. K.E juga..Ahhh, biarkan saja mereka..Bisik hatiku..Aku terharu kerana perempuan comel ingin berjumpa aku bersaksikan keseluruhan kawan sekelas. Baru diaorang tahu siapa aku sebenarnya...hehehehehe...

“Waalaikumsalam..Boleh”..balas cikgu..Dengan kaki aku seolah-olah tak berfungsi, aku terus berlalu  dan berjalan tanpa mempedulikan keadaan sekeliling. Bak seorang anak melayu yang sangat bersopan santun aku pun menuju kearah Nurul dan kami berbual di luar kelas..  Rupanya tujuan dia berjumpa aku adalah untuk sama-sama menyerahkan borang belajar di asrama penuh yang telah kami isi kepada cikgu. Aku hanya menurut. Maklumla, Nurul begitu bersungguh walaupun dia tahu keputusan aku tak seberapa. Bukan apa, aku tak berharap sangat sebab aku tahu keputusan aku tak melayakkan aku untuk memohon. Aku tak mau dia berkecil hati kalau aku tak serahkan borang tu..

Apa pun,kejadian tadi membuatkan aku semakin kagum dengan Nurul. Tak sangka dia seberani  dan senekad itu. Jujurnya, aku pun tak berani nak buat macam dia buat. Belum pernah lagi ada seseorang yang sanggup berbuat begitu demi aku. Biarpun tahu aku tak ada harapan, tapi masih terus berharap. Aku rasa kalau dalam filem, si hero mau nangis berbesen-besen nih..Aku sangat mengagumi dia. Dia adalah idola aku..Dia memang layak menjadi heroin dalam cerita ni…Hari ke hari,  semakin menguatkan lagi perasaan aku terhadap dia…Owhhh..meera mann….Teera leye.....

 Bersambung…..

No comments:

Post a Comment