Friday, February 1, 2013

my 1st luv story...luv at 1st sight episode 24


Kami terperangkap. Cuba untuk melarikan diri namun gagal. Kami telah ditahan untuk disoal siasat. Kemudian, datang seseorang yang menggerunkan kami. Ustaz yang juga antara salah seorang guru displin. Dengan wajah bengisnya menghampiri kami.

Dia bertanya apa yang kami buat pada waktu-waktu tengah hari sebegini?.Kami menjawab saja berbual-bual kerana baru selesai membersihkan kelas. Ustaz tersebut tidak mempercayai kami. Namun Nurul dengan tegas bersuara kami tidak melakukan apa-apa. Hanya bersembang sebelum balik ke rumah. Lagi pun kami bukan berdua-duaan. Kami berenam. Akhirnya setelah puas menafikan, Ustaz melepaskan kami dan berkata jangan mengulanginya lagi di lain kali kerana perbuatan sebegitu tidak berapa elok. Kami mengangguk tanda faham dan berkata tidak akan berbuat lagi. Akhirnya tanpa bercakap banyak kami pun balik.

Sekali lagi aku mengagumi Nurul kerana dia berani dan tegas. Memang sesuai perwatakan dia sebagai anak sulung. Namun aku akui, apa yang kami lakukan itu sebenarnya memang salah dan tidak elok kerana disitu tak ada orang.. Yang salah tetap salah.  Aku tak menafikannya. Tu adalah pengajaran untuk kami semua.

Kami pun pulang kerumah masing-masing. Aku tidak lagi dapat berhubung dengan Nurul. Dah la dia akan ke sekolah teknik minggu depan. Jadi, aku merasakan itu adalah kali terakhir kami berjumpa. Aku sedikit ralat. Pengakhiran yang secara mendadak. Tak sempat untuk aku mengucapkan selamat tinggal. Tapi aku sedar, aku tak mampu untuk berbuat apa-apa.

Isnin…

Aku ke sekolah. Namun aku tertinggal sesuatu. Semangat. Ntah kemana hilangnya. Suram dan tak bermaya dalam hati. Tiada lagi rasa keterujaan untuk berada di dalam kelas. Aku merindui Nurul. Walaupun dia dah tak ada, aku tetap melihat tempat duduk dia yang kini orang lain mengambil alih. Aku pendam dalam hati. Orang lain tak kan tahu apa yang aku rasakan. Mungkin di luaran, aku masih mampu tersenyum namun di dalam, aku seperti kehilangan sesuatu. Ianya tak dapat dijelaskan dengan kata-kata.

Jiwa aku di awang-awangan. Cikgu mengajar di depan namun fikiran aku melayang nun jauh ntah kemana. Sedang aku berada didalam mood kesuraman, tiba-tiba pintu kelas aku diketuk. Knock2.. Semua orang terhenti seketika. Melihat siapa gerangannya. Aku juga begitu. Terkejut. “Assalammualaikum cikgu, boleh saya berjumpa dengan Sulaiman?” Tadi aku dah terkejut, sekarang ni aku dah 2 kali terkejut. Nasib baik aku tak ada heart attack. Mana tak nya, orang itu adalah orang yang aku rindukan.. Siapa lagi kalau bukan Nurul……Masa seolah-olah terhenti…..

No comments:

Post a Comment