Tuesday, February 12, 2013

my 1st luv story - luv at 1st sight episode 25....


 Bintang itu sirna.......

Aku seolah-olah dikejutkan dengan elektrik. Terkejut dan tidak menyangka sama sekali Nurul akan berjumpa dengan aku lagi dengan keadaan macam ni. Apa lagi yang boleh seorang hero rasakan setelah buah hati pujaannya datang untuk berjumpa dalam suasana yang mengharukan?. Detik-detik dramatik ini hanya berlaku dalam cerita 80-an Azura apabila si Zack masuk membuat khutbah didalam kelas si heroin Azura. Dan apabila generasi 90-an, aku pula mengambil alih cerita itu tetapi keadaan menjadi sebaliknya pula setelah si heroin yang datang berjumpa dengan si hero.

Aku sangat terharu. Sambil jantung berdegup kencang, aku tersipu-sipu malu. Kawan-kawan kelas yang lain semuanya melihat aku dalam keadaan separuh sedar kerana masa tu memang aku dah tak mampu untuk sedar. “Sulaiman, ada orang nak jumpa”. Kata cikgu. Aku masih ingat lagi cikgu subjek Sains itu. Cikgu Rokiah. Lalu aku pun bergerak menuju ke luar untuk bertemu Nurul. Aku tidak pedulikan kawan-kawan yang lain. Kekejutan masih lagi menyeresapi diri aku. Dalam masa yang sama juga aku mengagumi Nurul kerana berani berbuat begitu. Sudah 2 kali. Aku akui, aku tidak seberani itu walaupun dalam cerita ini aku adalah sang hero yang gagah dan maskulin. Kalau aku, dah tentu aku akan menunggu hingga waktu balik untuk bertemu Nurul.Huhu..Jangan salah faham, Bukan kerana aku tidak berani, Cuma aku menghormati pelajar lain yang datang untuk belajar.

Tiba di luar, kelihatan Nurul sedang menunggu aku. Dengan berbaju tshirt dan berseluar jeans, Nurul nampak berbeza. Namun kecomelannya tetap sama. Dia menyambut aku dengan senyuman. Dan itu menjadikan hati aku lega untuk seketika. Memang aku menantikan itu hari demi hari. Namun aku sedar senyuman itu akan menjadi kali yang terakhir tak lama lagi.

Kami berbual di satu tempat tidak jauh dari kelas. Suasana agak sentimental. Kami hanya mampu tersenyum tapi didalam, kalau hati boleh di xray, apa yang kelihatan adalah luka-luka yang makin banyak ditarah. Macam selalu, apa yang Nurul katakan dia pergi sana kerana terpaksa dan tidak sama sekali akan melupakan aku. Segala apa yang kami lalui. Dia akan ingat aku sampai bila-bila. Tapi ianya tetap tidak mampu meredakan kepahitan aku. Kerana hakikatnya aku tahu, tiada lagi kisah aku dan dia selepas ini. Ingin aku mengungkapkan banyak kata-kata kepada Nurul, namun aku tak mampu. Aku tak dapat meneruskan kata-kata dan yang membuatkan aku ralat, aku tak meluahkan sesuatu yang sangat penting tentang perasaan aku. Tentang apa yang aku rasa.

Selepas beberapa ketika, Nurul pun pergi. Sebaik dia menoleh, aku sedari itu adalah kali terakhir aku akan berjumpa dia. Kali terakhir akan melihat senyuman dia.. Aku ingin menahan dia dari pergi namun aku tak mampu. Semakin dia melangkah, semakin berdarah hati aku. Aku sangat menyesali kerana aku tak mengungkapkan perasaan aku kepada dia sebelum dia pergi. Sebab itu Kalau aku melalui keadaan begini sekali lagi dimasa depan, pasti aku akan meluahkan apa yang aku rasa. Bukan sekali, tapi berulang-ulang kali. Aku dah tak peduli. Aku Cuma nak dia tahu, walaupun sudah tak berpeluang untuk bertemu lagi, walaupun tak berpeluang untuk berhubungan lagi, aku nak dia semat dalam hati, dia adalah seorang yang sangat penting dalam hidup aku. Seseorang yang sangat bermakna. Segala apa yang aku dan dia lalui, sangat berharga. Aku juga tak akan melupakan dia kerana dia juga telah sebati dalam diri aku.

 Dia berharap aku akan hidup dengan kegembiraan, tapi dia terlupa satu perkara. Dialah kegembiraan aku. Bagaimana aku nak gembira jika dia pergi dari aku?..Semangat aku pudar. Walaupun banyak semangat yang dia taburkan, susah untuk aku menerimanya. Kerana aku tahu, saat dia melangkah pergi, dia akan menjadi seseorang yang berbeza nanti. Setiap langkahnya itu, mengheret satu demi satu senyuman dan gelak tawa aku. Sudah tak ada apa yang mampu aku lakukan selain dari hanya melihat dia melangkah dari aku. Semakin lama semakin jauh. Aku masih ingat lagi detik-detik  terakhir itu. Saat aku merenung dia, saat kami bertentangan mata, hanya kesugulan yang beraja dihati. Aku melihat dia melangkah sehingga hilang dari pandangan. Waktu itu, hati aku seolah-olah tidak berfungsi lagi. Seakan-akan dirobek dengan kejam. Benarlah kata orang, luka luaran boleh sembuh namun luka dalaman, bagai menusuk kalbu. Berakhir sudah cerita aku dan dia.

Bersambung…

No comments:

Post a Comment