Friday, August 6, 2010

my 1st love story (love at 1st sight) part 5

1997…..( Tingkatan 2 )

Akhirnya, aku kembali kealam persekolahan setelah agak lama bercuti. Entah kenapa kali ini aku merasakan cuti aku terlalu panjang.Tempoh yang sangat lama. Disaat orang lain mahukan cuti yang lebih namun aku pula sebaliknya. Aku begitu mahukan masa pantas berlalu . Rasanya macam tak sanggup untuk bercuti lama-lama dikala aku selalu keresahan. Aku sendiri tak tahu mengapa.Yang aku tahu apa yang aku rasa ni adalah sesuatu yang membebankan. Kalaulah aku dapat mempercepatkan masa…..

Aku tak tahu macam mana caranya untuk menghilangkan apa yang aku rasa. Kini, tak ada lagi senyuman dan gelak tawa Nurul. Tak ada lagi saat-saat gembira bersamanya. Aku cuba untuk membiasakan diri dengan suasana seperti ini. Suasana yang berbeza..Aku berharap sedikit masa lagi keadaan akan kembali seperti sedia kala.

Aku bersekolah pada sesi petang manakala Nurul pula pada sesi pagi. Dan kebetulan kelas kami di blog yang sama.. Untuk aku ke kelas, aku mesti melalui kelas dia terlebih dahulu. Jadi,Aku mempunyai sedikit kesempatan untuk melihat dia. Mencuri pandang dia.Sesuatu yang akan aku lakukan setiap kali untuk ke kelas. Satu lagi hobi aku adalah memerhatikan dia dari kelas aku. Blog kami sama dan ditingkat 2. Jadi, aku akan menunggu di koridor untuk memerhati dia pulang.. Dengan menaiki basikal merah dia. Huhu, sayugia rasanya..Dan aku tahu, aku merindukan dia…..

Sepanjang aku di tingkatan 2, tiada apa-apa yang menarik. Cuma aku sudah boleh biasakan diri dengan suasana baru. Ditambah lagi kawan-kawan pun sudah ramai..Aku bercampur dengan geng-geng yang agak nakal. Ala, bukan nakal yang teruk sangat. Cuma diaorang tu bukan geng2 yang skema. Tak da la ganaz sangat pun..

Bila disekolah petang, pelajar Cina pun agak ramai..Bergaduh antara kaum tu dah menjadi perkara biasa..Cuma di era aku, tiada lagi pergaduhan yang sampai mencederakan.. Habis sangat pun pegang kayu ja. Tak pun lawan maki hamun.Lain la era awal 90an. Aku dengar cerita dari orang-orang lama dulu lagi ganas. Batu bata dan darah menjadi saksi pergaduhan..Hmm..dasyat jugak dulu..Sebab tu aku malas join..(Bukan sebab takut).. Aku tak lah terlibat secara langsung. Sekadar dari jauh. Kiranya back up r..Heheh..Lagi pun I’m not fighter.. Dan aku juga tak menjadi mat bunga time tu.Perempuan tidak menjadi keutamaan.. Enjoy dulu. Namun itu tidak sedikitpun menjejaskan perasaan aku pada dia..Huhu..

Dikelas, aku bersebelahan dengan K.E. Seronok rasanya dapat kembali sekelas dengan dia. Dan di depan kami pula adalah kaum hawa..Yang sorang tu adalah dari kelas aku dulu.Norizan..Jadi, kami tidaklah berasa janggal. Cuma kawan aku K.E tu nampak sedikit mesra dengan dia. Dan dipendekkan cerita, hormon-hormon gatal telah menguasai mereka..Dan dalam masa yang singkat status mereka dari single telah pun berubah ke in relationship..Wah, cepat dan pantas. Aku tumpang gembira dengan keadaan tu..Biarlah mereka berbahagia..Macam kata pepatah, makan paha kiri ayam, paha kanan juga harus dimakan.


Sedar tak sedar, tingkatan 2 sudah hampir ke penghujungnya. Aku masih seperti hari-hari yang dulu. Tidak berubah..K.E dan juga Chenta dia adakalanya pasang surut.. kadang-kadang putus dan kadang-kadang kembali elok.Aku pun tak faham sangat dengan diaorang. Biarlah itu menjadi rahsia mereka..Aku pun tak ambik port sangat.

Aku tak sabar menantikan alam persekolahan yang baru. Aku tahu tahun depan aku akan kembali bersekolah pada sesi pagi. Dan aku juga tahu peluang aku untuk kembali bertemu dengan Nurul kembali cerah…Aku harap tahun depan akan lebih baik dari tahun-tahu sebelumnya.Huhu..


bersambung...

No comments:

Post a Comment