Monday, December 7, 2015

kasih yang terlerai.......

Minggu lepas aku menghadiri kenduri kawen kawan opis aku. 3 pasang pengantin. Meriah tapi point nya bukan lah pasal kenduri tu. Tapi something else.Sesuatu yang membuatkan aku terkenang kembali cerita lama yang sentimental. Diketika sesudah aku menjamah makanan sambil aku mendukung anak, dengan gembiranya aku melangkah ke arah pengantin. Tiba-tiba aku tersentak. Langkahku gemalai. Aku terpaku dan sepasang mata aku terpaut pada seseorang yang sedang menjamu makanan yang terhidang dihadapannya. 

Aku kembali melamun mengenangkan nostalgia indah zaman remaja yang sedang meningkat dewasa dimana satu perasaan yang tidak asing lagi. Cinta monyet. Yaaa..bukan monyet yang bercinta...Tapi aku...pelbagai scene yang muncul di minda aku ketika itu. Manakan tidak, aku terlihat seorang perempuan yang kini menjadi wanita yang merupakan cinta pandang pertama aku. Yesss...Pandang pertama..Tak ramai orang yang melalui perasaan ini...Aku telah merasai  gelora cinta pandang pertama seawal umur 13 tahun..Pada baya itu budak-budak lain sibuk mengkhatam Al Quran tetapi aku terjerumus ke lembah yang tidak bermanfaat. Ini semua kerana Nurul...Yaaa...Nurul..Dia telah mengisi hati ku dengan keperibadian murninya...(Ayat yang sangat memualkan)...

berbalik kepada si Nurul ini tadi, aku lihat dia makan bersama seorang makcik dan lelaki bersama 2 orang kanak-kanak..Nak mengatakan lelaki itu suami kepada makcik itu adalah sesuatu yang tidak logik kerana lelaki itu berusia dalam lingkungan 30an. Lagipun aku kenal mak Nurul..Ini orang lain. Jadi, kesimpulannya aku merumuskan si sang arjuna itu adalah suami kepada Nurul..Dan kanak-kanak itu semestinya anak mereka. Tak kan anak saudara kepada pengantin kot...Nurul tak banyak berubah dari sudut wajahnya..kecil dan manis..Cumanya dia agak berisi sedikit. Tapi apa pun, aku terus menatap secara sembunyi terhadap gerak gerinya...Aku masih lagi melamun dan akhirnya lamunanku terhenti kerana bini ajak balik..huhuhuhu..Walaubagaimanapun, aku gembira kerana dia sihat dan mempunyai keluarga sendiri..Itu yang aku harapkan kepada dia...Dan aku tak kan melupakan dia dan kenangan-kenangan bersama Nurul...Perasaan aku kepadanya selama-berbelas tahun sememangnya sudah terlerai namun dia tetap dalam ingatan aku. Dia merupakan salah seorang yang sangat istimewa yang wujud dalam warna warni hidup aku...




No comments:

Post a Comment