Friday, January 4, 2013

selamat tinggal melankolia 2012

2012 telah pergi. Kesimpulannya tahun ni bukan lah tahun yang bertuah bagi aku. Tak banyak perkara menggembirakan yang harus dikenang. Dan tak banyak perkara duka yang  boleh dibuang. Biasalah. Hidup memang macam tu. Gembira itu lumrah. bersedih juga lumrah.

Tak banyak yang nak aku ungkitkan sebab rasanya tak ada cerita yang patut dibangkitkan. Semuanya normal. Smooth. Kerja aku macam biasa cuma sekarang ni aku agak malas. Study pulak mcm biasa cuma sekarang ni mcm dulu2 jugak pemalas. (normal la tu)..Dah masuk tahun 2 tapi tak insaf-insaf lagi...

Tahun berubah bermakna umur makin meningkat. Tahap macam ni soalan yang paling popular telah menjadi soalan yang boleh membuatkan aku sentap. Tak abis2 tanya aku pasal kawen. Aku dah tak tahu nak jawab apa. Jawapan ringkas, jodoh belum sampai. Full stop..Biarlah dulu. Orang tak kan faham. Sesungguhnya Allah telah menetapkan masa itu bersesuaian dengan apa yang telah diaturkan untuk aku. Qada dan Qadar. InsyaAllah...

Aku tak ada azam tahun ni. Mungkin orang kata dengan ada azam kita akan bersemangat untuk mencapainya. Tapi bagi aku, aku dah tak kisah pada semua tu. Dah tak ada yang penting pun untuk aku harapkan. Umpama burung, kalau terbang terlalu tinggi, bila jatuh parah akibatnya. Bila parah, makan masa nak sembuh. Lagipun, aku sendiri tak tahu apa yang perlu aku utamakan. Nothing......

Aku masih lagi meneruskan hidup. Seperti biasa. Banyak perkara yang aku lalui. Menggembirakan dan mengecewakan. Lazimnya perkara yang menggembirakan lebih banyak namun tak semua dapat diingat tetapi perkara menyedihkan walaupun sedikit tapi susah untuk dilupakan. Begitu ironi....Aku rasa bukan aku saja macam tu. Semua orang pun sama. Mungkin semua dah di set mind cam tu.

Tapi kita semua kena ingat. Setiap apa yang terjadi tu ada hikmahnya. Kita tak dapat apa yang kita mahukan. Tapi kita diberi apa yang kita perlukan dalam hidup. Apa yang kita mahu tak sama dengan apa yang kita perlu. Aku merasakan sekalipun kita gagal, sekalipun kita berduka, yang pentingnya dihujung cerita biarlah ianya pengakhiran yang menggembirakan. Itu lebih baik dari pengakhiran yang tak kita inginkan.

Tahun 2013 baru saja bermula. Banyak lagi yang harus kita harungi sekiranya diberi izin umur yang panjang. Banyak lagi perkara yang boleh kita ciptakan dalam hidup. Masa lepas untk dikenang bukan untuk diratapi. Jadi, bersama-samalah kita mengharapkan tahun ini akan lebih membawa keberkatan untuk kita semua. Selamat tinggal 2012 yang penuh kenangan dan selamat datang pada 2013.




2 comments:

  1. salam............. luv story hang panjang sangat la leman..... x larat nak baca. nanti2 la, bila free

    ReplyDelete
  2. salam cikgu...ala cikgu, yg tu tak payah baca la...tu utk diri sendiri..huhu....malu

    ReplyDelete