Wednesday, October 17, 2012

my luv story...luv at 1st sight episode 12



Petang yang agak terik. Angin bertiup sekali sekala. Suasana agak bising dengan suara pelajar-pelajar sesi petang. Kedengaran juga pekikan orang bermain bola. Aku tidak mempedulikan semua itu. Tidak sedikit pun menganggu tumpuan. Suasana seperti itu tidak dapat menandingi sang hati yang sedang berkocakan..Tumpuan aku hanya pada satu perkara.


Di kejauhan, aku hanya melihat pertemuan diantara Nurul dan K.E di hujung parking basikal pelajar sekolah. Berdiri dan berdepan antara satu sama lain. Angin masih lagi bertiup sekali sekala.  Aku mehalimunankan diri dari pandangan mereka. Teringin sekali aku mendengar apa yang mereka bincangkan tapi tak berupaya. Kalaula aku ada alat pendengaran seperti dalam filem James Bond kan bagus. Boleh aku mendengar setiap patah perkataan mereka sambil aku memakan keropok lekor pak Harun.


Aku tidak mendengar apa yang mereka bualkan namun aku tahu tujuan mereka berjumpa. Aku tahu apa yang akan terjadi. K.E ingin memutuskan perhubungan ataupun dengan perkataan yang lebih sopan, iaitu break up. Aku dapat melihat reaksi mereka berdua. Hanya berdiri. Tidak ada senyuman. Serius dengan kata-kata. Bukan hanya mereka saja yang tidak tersenyum, bah kan aku juga. Aku tidak gembira kerana aku tahu Nurul akan bersedih. Aku tak mampu lakukan apa-apa. Cuma rasa bersalah yang bersarang di hati. Mata aku hanya mampu menjadi saksi kesedihan Nurul. Aku terpaksa merelakan apa yang aku tak relakan.


Selepas beberapa detik, aku melihat Nurul berlalu pergi tanpa menoleh ke belakang lagi. Melangkah setapak demi setapak dengan  perlahan. Mungkin dimata kasar, langkahnya itu nampak tabah tapi aku tahu jauh disudut hatinya, langkah Nurul  langkah yang longlai. Adegan itu seperti apa yang aku telah lalui dulu dan disebabkan itu, aku faham apa yang dia rasai. Ketika itu, mulut tidak dapat berkata melainkan hanya hati yang berbicara. Satu perasaan yang sukar untuk digambarkan.


Ingin saja aku berlari mendapatkan Nurul bagi memujuk hatinya yang lara.Ingin aku memadam kesedihan dan cuba untuk menggembirakan dia.  Sayang, aku tak berdaya. Aku tahu aku tak mampu lakukan. Aku tak mahu kehadiran aku hanya menambahkan luka di hatinya. Biarlah dia menenangkan diri terlebih dahulu. Aku terpaksa membiarkan dia berlalu pergi walaupun dihati aku ingin berkongsi kesedihan bersamanya.Mungkin, buat masa ini dia mahu bersendirian. Aku tak mahu menyerabutkan lagi hati dia. Aku tahu, sedikit masa lagi dia akan menghubungi aku.


Aku faham apa yang dia lalui. Aku simpati. Dalam masa yang sama juga aku sedikit geram pada K.E. tergamak dia melukakan hati Nurul. Kalau la ini macam cerita Hindustan, aku faham mungkin K.E terpaksa berbuat begitu kerana dia menghidap barah otak tahap 4, tetapi di alam realiti ini, tidak. K.E buat begitu kerana dia dah kembali berkawan dengan Norizan. Keputusan yang mementingkan diri tanpa menghiraukan perasaan Nurul. Aku sebagai si hero tak dapat melakukan apa-apa walaupun teringin sangat untuk mengkarate K.E sampai pengsan.


Mungkin, ini peluang baik untuk aku kembali mencuri hati Nurul. Tapi, jujurnya bukan kesudahan begini yang aku minta. Aku hero yang ada sifat-sifat terpuji. Tak mahu mengambil kesempatan dalam keadaan orang yang tengah frust. Sebab itu aku biarkan masa tentukan semuanya. Pepatah ada mengatakan, masa akan menyembuhkan segalanya. Lagipun, aku nak Nurul mempelajari satu perkara.. Menghargai orang yang menghargai dia.



Bersambung……

No comments:

Post a Comment