Wednesday, September 7, 2011

raya..raya..rayaa......

Aidilfitri telahpun seminggu berlalu. Tak sedar pun hari-hari yang dilewati. Dan raya tahun ni aku merasakan sedikit suram walaupun tahun-tahun yang lepas juga keadaan hampir sama. Ntah la, aku sendiri tk dapat nak faham cuma tahun ni aku rasa sedikit lain. Seolah-olah kosong. Tak ada seri. Tapi, aku tetap gembira dengan raya kali ini.

Mungkin dah besar-besar macam ni perasaan teruja nak sambut raya tu dah kurang. Tak sama macam zaman budak2 dulu. Kalau dulu, seminggu lagi nak rayapun dah rasa seronok sangat. Terasa lambat sangat seminggu tu nak tiba. Betul, zaman budak2 adalah sesuatu yang paling menyeronokkan. Tak perlu nak fikir tentang masalah. Bebas dari segalanya. Yang tahu hanya dapat baju baru dan rancangan untuk beraya dimana.

Aku masih ingt lagi zaman dulu2..Setiap malam mesti main dengan kawan2. Permainan wajib yang selalu aku main adalah apollo terbang. memang pebret aku lah. Seronok ja tgk paper tu terbang. Huhu..Macam2 lagi yang aku n the geng main. Bunga api, mercun. Meriam buluh juga pernah main. (tp aku sekadar tengok ja..heheh)..

Aku juga merindukan suasana raya pada masa itu. Aku rasa sambutannya lebih meriah. Selalunya lagi 3 - 4 hari lagi nak raya, setiap rumah akan memasang pelita di halaman rumah. Sepanjang jalan dihiasi dengan pelita dan lampu2. Memang cantik pemandangan diwaktu malam. Sekarang ni budaya seperti itu dah hampir tidak ada. Mungkin kos yang agak tinggi menjadi faktor..

Masa zaman aku pergi beraya dulu, hampir setiap rumah cuma beri duit raya 10sen ataupun 20 sen. Kalau dapat 50sen tu dikira paling tinggi la. Kira tahap rumah orang kaya tu. Bayangkan betapa jenuhnya nak mendapat Rm 20 rggit. Rekod kutipan raya paling tinggi pernah aku catatkan adalah 60 ringgit. Tu pun ada yang saudara mara bagi. Kalau nk harap beraya rumah org, rasanya kena amik masa 3 ari baru boleh capai KPI..Huhu..Tp zaman sekarang ni, senang2 ja budak2 boleh dapat ratusan lebih.

Banyak perbezaan raya dulu dengan raya sekarang. Mungkin, dah besar2 macam ni, rasa raya tak semeriah dulu. api apa-apa pun, raya tetap raya..raya yang lepas tetap pergi namun raya akan tetap datang lagi dan aku mengharapkan raya akan dtg (kalau masih berkesempatan), akan lebih bermakna dan gembira.

No comments:

Post a Comment