Wednesday, September 14, 2011

patah hati.....

Semalam aku ada borak dgn kawan2. Sembang2 kosong. Dalam dok sembang2 tu, terkeluarlah topik yang aku rasa agak terhangat di pasaran. Topik yg agak moody..Tambah pulak dengan suasana malam yg sunyi..Menambahkan lagi kehangatan jalan cerita..

Patah hati..Tu la topik yang kami sembangkan.Kawan aku ni dlm keadaan frust. Walaupun dia tak bgtau secara direct tapi aku tahu. Aku cuba memberikan sedikit pandangan walaupun dia tak meminta. Aku bukan pandai sangat dlm bab2 ni cuma aku pernah melaluinya. Jadi aku faham macam mana rasa frust tu. So, aku bercakap melalui pengalaman aku.

Bagi aku, frust adalah satu perasaan yang susah utk di tangani. Sesuatu yang menyakitkan. Sakit dihati ni lain dengan sakit luaran. Memerlukan masa untuk sembuh. Bila aku tgk muka kawan aku tu, aku boleh faham perasaan dia. Walaupun aku tak dapat merasai tapi aku tahu..Perit rasanya. Senyum pun senyum kelat.

Bila frust ni, tak ada lagi keceriaan dan gelak tawa. Semua itu seolah-olah telah diragut. Suram dan sepi. Part yang susah tu adalah bila time nak lelapkan mata..Memang payah. Asyik teringat saat-saat yang berlalu.



Banyak sindrom2 frust ni sebenarnya. Selain tak boleh nak hepi, orang frust ni lebih cenderung utk bersendiri. Duduk dlm bilik sorang2 melayan perasaan, mendengar lagu2,kurang bercakap. Lebih banyak mendiamkan diri dan setiap orang ada cara tersendiri untuk melaluinya.. Ketika itu, tak ada orang yang memahami apa yang kita rasa..Hari-hari yang dilalui dirasakan gelap..

Sebenarnya, utk melupakan sesorang bukanlah dengan cara melupakan. Memang, semakin ingin kita jauhkan diri, semakin ingin untuk melupakan, semakin itulah kita akan teringatkan dia. Apa yang telah dilalui bersama, itulah yang akan bermain dalam fikiran. Seolah-olah telah melakat dalam otak. Sebolehnya ingin sangat membuang memori tu.

Cara yang terbaik untuk melupakan ialah dengan cara melakukan sesuatu perkara dan aktiviti yang kita sukai ataupun sebolehnya cuba untuk menyibukkan diri. Dengan cara ini, kita akan lebih fokus kepada sesuatu dan dengan automatiknya kita akan melupakan perkara yang menyedihkan kita. Walaupun bnd ni ambil masa yang lama, tapi at least kita kena cuba.

Atau mungkin dengan cara lain, bila satu hubungan tu gagal, kita cuba fikir sedalamnya, bermuhasabah diri, renung2kan mengapa hubungan tk berpanjangan. Aku pernah buat cara tu. Ianya macam terapi namun ada jugak hasil.



Mungkin kita tak sedar dalam perhubungan yang gagal itu sebenarnya tersirat satu kebaikan. Seorang kawan pernah menasihati aku, gagal semasa bercinta adalah lebih baik dan masih lagi dikira beruntung. Dia kata lg, kalau hubungan gagal setelah berumahtangga, tentunya ia adalah sesuatu kegagalan yang besar dan pastinya akan memberikan kesan yang lebih buruk. Betul juga cakap dia. Aku Kira aku ni masih lg beruntung dan bertuah.

Jadi, sdikit nasihat kepada kawan aku tu, terimalah hakikat. Cinta itu tk semestinya memiliki. Bila kita sayang seseorang tu, walaupun tahu dia bukan jodoh kita, kita patut gembira kerana dia telah menemui seseorang yang dia perlukan. Seseorang yang dapat melengkapkan hidupnya dimana kita tak dapat nak lakukan. Doakan kebahagiaan dia.Itu yang terbaik.

Soal hati ni tak boleh ada paksaan. Kita tidak boleh memaksa dia sayangkan kita. Perasaan tu akan datang dengan sendirinya. Dan kadang2 kita tak sedarpun yang kita telah sukakan seseorang. Jadi, kalau org tu tak ada perasaan pada kita, maka lepaskanlah dia. Dia telah tetapkan hatinya, maka anggap saja tiada jodoh. Masih ramai lagi orang yang dapat gembirakan kita.



Positifkan diri. Sentiasa percaya dimana pada satu hari nanti, kita akan bertemu dgn seseorang yang kita perlukan. Dan apabila dia yang menjadi satu-satunya untuk kita,dia lah yang lebih berhak mendapat apa yang sepatutnya menjadi miliknya. Dan dengan itu , bersama-samalah dalam melengkapkan hidup dan membina kesempurnaan. Itu adalah yang terbaik. Mungkin waktu itu belum tiba tapi rasanya menunggu yang terbaik adalah sesuatu yang sangat berbaloi.








No comments:

Post a Comment