Friday, September 9, 2011

The legend of......

Mungkin inilah perkara yang paling gila pernah aku buat. Walaupun benda ni dh lama berlalu tapi aku masih ingat lagi. Dah hampir 8 tahun dah namun kalau aku kenang kembali, aku akan tersenyum sendiri. Heheh..

Masa aku bekerja di kilang dulu, walaupun dikelilingi oleh ramai perempuan, tapi seorangpun aku tak ambil peduli. Apa yang aku tahu, pegi keja balik keja. Aku cuma bersosial dengan geng2 laki. Biasa lah time tu, muda lagi. Tak da nak pikir pasal pmpuan sngt. Buat serabut otak ja. Lagipun masa tu aku masih menunggu seseorang.Huhu.

Tapi soal hati ni bukan lah dicontrol oleh kita sepenuhnya. Dengan tiba2 aku mula meminati seseorang. Aku sendiri pun tak tahu macam mana perasaan tu boleh datang. Tapi tak la over sangat. Just minat2 cm tu saja. Walaupun dia tak sama shift dengan aku, tapi aku selalu juga jumpak dia. Kebetulan tempat dia keja tk jauh dari aku. Jadi, bila dia masuk keja aku selalu mengintai-ngintai dia..Aku suka tengok dia..Sejuk ja ati bila tengok dia..heheh...

Dah berminggu-minggu aku cuma perhatikan dia dari jauh. Nak pergi menyembang dengan dia memang aku segan..So, aku hanya mampu minat dari jauh...Tak pa la, aku pun tk la berharap sangat. Mungkin bila ada masa yang sesuai ada rezeki aku untuk menyembang dengan dia..

Cuma ada pada satu hari tu, dia overtime di shift aku. Suka la aku boleh tengok dia lama2. Then masa balik keja tu ntah cam mana terkeluar idea aku untuk pergi menyapa dia. Time tu aku dh mula nervous walaupun blm jumpa dia lagi. Maklumla, nk susun ayat bukan senang. Takut gak aku time tu. Mananya aku pernah ada pengalaman dalam bab2 cm ni. Tak pernah dibuat aku pergi bersembang dengan orang yang aku tak kenal.

Dalam berani-berani takut tu aku cuba kuatkan semangat. Aku pegang kata2 azimat. Biar menyesal mencuba dari menyesal tak mencuba. Jadi, dengan berbekalkan kata azimat tu aku cuba meyakinkan diri. Kautkan semangat. Nekadkan diri. Ntah la..Aku time tu memang dah rasa takut sangat. Boleh ke aku buat ni. Hissshh, benda ni bagi aku sangatlah beratnya. Klu peluh aku boleh ditimbang, rasanya mau dekat sekilo dua dah. Memang gelabah sangat aku time tu.

Dalam keadaan ketakutan tu, tiba2 aku ternampak dia berjalan keseorangan. Waah, peluang baik tu. Tak kan aku nk lepaskan. Bukan selalu peluang macam ni datang. Jadi dalam keadaan tak bersedia tu terus aku menerpa ke arahnya. Dengan muka selamba (tp dlm hati malu ya amat), aku memberi salam. Aku bertanya namanya dan aku kata yang aku ingin berkawan dengan nya.. Dia menjawab soalan aku dengan sedikit terkejut. Aku sebenarnya dah lupa apa yang aku cakapkan pada dia. Aku rasa malu sangat sampai aku tak boleh nak pikir apa dah. Otak aku kosong. Dia menerima salam persahabatan dari aku. Aku meminta no tel dan dengan sopan dia menjawab dia tak ada. Hmm, nampak sangat menipunya..Huhu..Sebenarnya aku lebih suka jawapan tidak dapat beri pada aku dari cakap tak ada. Aku suka kalau dia jujur. Tak salah pun. Bukan aku nak paksa. Lagi pun aku faham, cara aku minta pun dalam keadaan yang mengejutkan. Takpa, janji aku dah cuba. Aku dh puas hati.

Selepas itu, aku rasa seolah-olah kaki aku tak memijak tanah. Macam tak percaya..Betul ke aku sebegitu berani???waahh, sukar untuk aku percayai namun itulah hakikatnya...Aku telah membuat sesuatu yang aku rasakan diluar kewarasan aku. Sungguh, aku tak percaya. Aku jadi blur bila memikirkan kembali. Ini adalah kali pertama aku sebegitu berani. Aku menarik nafas lega akhirnya. Bagi aku ia adalah satu kejayaan besar.

2 - 3 ari selepas itu aku ternampak dia lagi dan kali ini barulah aku tahu rupa-rupaya dia sudahpun ada seseorang. Begitu mesra sekali mereka..Huhu..Well, bukan rezeki aku nampaknya. Tp at least aku hepi sebab aku berani mencuba. Tak la menyesal sangat. Cuma aku tak menyangka yang aku sebegitu berani..Dan yang penting aku dah tahu nama dia...Mazita......

No comments:

Post a Comment