Thursday, March 7, 2013

doa untuk Lahad Datu






Marilah kita sama-sama mendoakan keamanan untuk negara kita agar kembali aman. Kepada mereka yang telah gugur di medan perang, mereka adalah pejuang negara kita. Pengorbanan mereka amat besar. 



Dalam keadaan negara yang genting seperti ini,  yang sangat menjengkelkan aku masih ada lagi puak-puak yang tidak menghargai pengorbanan anggota keselamatan bahkan memperlekehkan usaha mereka.. Terlalu banyak tohmahan dan cacian dari puak-puak ini sedangkan tiada apa yang mereka lakukan untuk negara...Diulangi, TIDAK ADA..TIDAK ADA..Sedikitpun TIDAK ADA....Hanya tin kosong yang hanya tahu menyalahkan dan merendah-rendahkan martabat orang lain. Apa saja usaha semuanya tak kena pada pandangan mereka. Tiada kata penghargaan apatah lagi simpati dari mereka...



Disebabkan perbezaan ideologi politik mereka mempersalahkan kerajaan walau apa pun yang diusahakan. Aku bukan lah nk mempolitikkan perkara ni tapi dari pandangan aku, dari FB mahupun blog2 dan juga kata-kata khususnya dari pemimpin pembangkang, semuanya menjurus kepada penghinaan malah ada juga yang membela dan mengatakan penceroboh berketurunan sulu itu adalah dari keturunan Rasulullah.. Yang paling aku marah ada juga pemimpin pembangkang mengatakan kejadian ini hanyalah konspirasi kerajaan. Aku rasa kalau dia ada depan mata aku, aku nak terajang dia 5 - 6 kali. Tak habis-habis dengan politik. Tak habis-habis dengan menghasut. Askar naik Air Asia pun nak mempolitikkan jugak..Aku tak tahu tahap pemikiran pembangkang ni...Semua segi nak kaitkan dengan politik.. Diaorang tu bukan pergi makan angin, diaorang tu pergi untuk mempertahankan maruah dan kedaulatan negara. Biarkan saja. Jangan bercakap banyak tapi apa pun tak buat. Pemimpin seperti ini hanya layak diludah....Memang aku sangat panas hati dengan mereka.. Kalau ya pun nk berpolitik, politik la dengan bijak. Ni tak, semuanya salah orang lain.

Jika pemimpim pun berkata macam tu, menghasut dengan pelbagai andaian tanpa bukti, apa lagi pengikutnya..Kawan aku sendiri, bila kami sembang pasal hal ni, dia pun kata ni semua sandiwara kerajaan semata-mata untuk menangguhkan pilihanraya. Panas telinga bila dengar tapi disebabkan kawan-kawan, aku diamkan saja. Rupa-rupanya bab keselamatan negara dan nyawa anggota pertahanan kita pun masih lagi tidak mampu untuk membuatkan rakyat kita bersatu. Perbezaan ideologi politik telah menyebabkan orang-orang menjadi buta. Tidak mengkaji kebenaran dan hanya mengikut kata-kata pemimpin tak kira ianya salah. Apa saja pemimpin kata, walaupun ia salah, tetap dipandang benar. Aku pun tak tahu nak kata apa pada pemimpin pembangkang ni. Sepatutnya yang salah tetap salah yang betul tetap betul. Begitu jugak dengan kerajaan. Klu tak betul tetap tak betul. Kita sama-sama lah bersatu untuk memperbetulkanya. Perlu diingatkan, kerajaan tidak maksum begitu jugak dengan pembangkang. Yang baik kita ikut, yang buruk kita jauhkan. Apa yang penting, tak kira apa pun pemahaman kita, kita mesti bersatu tambahan lagi saat-saat genting yang melanda negara kita. 

Kepada pejuang yang telah gugur, jasamu tetap dikenang...

No comments:

Post a Comment