Wednesday, July 27, 2011

Ramadhan datang lagi

Dalam sedar tak sedar, minggu depan akan tibanya bulan Ramadhan. Bulan yang penuh rahmat dan penuh dengan keberkatan.Alhamdulillah dan aku bersyukur jika aku masih sempat untuk menikmatinya kali ini.

Cepat sungguh masa berlalu. Seolah-olah baru sahaja bulan lepas aku berpuasa. Dan kini Ramadhan datang lagi. Memang pantas. Setiap saat, setiap minit, setiap jam, hari berganti hari bulan berganti bulan dan tahun berganti tahun tanpa aku sedari setiap detik yang aku lalui dan lewati telah pun pergi.

Aku pernah melalui hari-hari yang aku rasakan waktu itu terlalu lambat untuk berputar. Dan ketika itu aku sangat mendambakan aku mempunyai kuasa untuk aku memintas waktu. Waktu yang aku merasakan menghukum aku dari setiap sudut.

Dan aku juga pernah merasakan setiap saat yang aku lalui itu amat singkat sekali sehinggakan aku ingin sangat untuk menghentikan waktu itu dari terus berputar. Aku merasakan waktu itu seolah-olah mencemburui aku. Tidak memberi sedikit pun peluang untuk aku terus menikmati setiap detik-detik indah itu.

Biarpun waktu itu akan tetap berlalu dan terus berlalu namun aku gembira dengan apa yang telah aku lalui dan nikmati. Aku juga bersyukur dengan hidup aku yang dikurniakan kegembiraan berpanjangan dan memiliki apa yang aku hajatkan walaupun tak semuanya tercapai. Mungkin itulah yang membuatkan hidup ini akan lebih bermakna.

Dan kali ini, dengan kehadiran ramadhan aku mengharapkan hidup aku, keluarga aku dan semua orang yang aku kenali akan memperolehi keberkatan dan kegembiraan dalam hidup.
Aku juga memohon maaf kepada semua seandainya aku ada terkasar bahasa ataupun ada melakukan kesalahan yang tidak aku sedari. Maafkan aku dan akhir kata aku mengucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan Al Mubarak.

No comments:

Post a Comment