Saturday, September 18, 2010

Kaitan Raya Dengan Kahwin.....

Sedar tak sedar, dah seminggu lebih kita menyambut Aidilfitri.. Alhamdulillah..Walaupun sambutan hanya ala kadar namun bagi aku raya tahun ni agak menggembirakan..Sekurang2 nya tidaklah sesuram dan seteruk seperti tahun lepas..Dan raya tahun ni jugak aku banyak program..Tak la mati kutu seperti sebelumnya..heheh...

Seperti selalu, ramai jugak saudara mara aku yang datang bertandang..Kebanyakan saudara mara sebelah ayah..Ntahla, tapi aku rasa adik beradik sebelah ayah lebih rapat ngan kami.Walaupun ayah dh takda, tapi tiap2 tahun diaorang tak jemu2 datang bertandang..Merekalah yang menyerikan Aidilfitri kami..Meriah..

Bila dah datang beraya tu, Soalan wajib dan paling popular diajukan pada aku, "hang bila lagi nak kawen?"..Huh, soalan tu kadang2 malu jgk aku nk jawab..Dulu bila raya, tanya study lagi ka, pastu keja mana dan sekarang soalan pasai kawen la pulak..Aku tak tahu nk jawab..Jd aku jawab dengan jawapan yg simple.Muda lg, tk da duit lg, lebih kurang cm tu r..

Aku pun malas nak panjang2 cerita dalam soal ni..Diaorang tak kan faham situasi aku..Mungkin belum sampai seru aku lagi..So, berdoa saja lah.Kawin ni bukan benda main2..Ni benda untuk seumur hidup.Kena bersedia..Hidup sorang pun tk teratur ni kan pulak nak menanggung anak orang..Besar tanggungjawab tuh..

Bukan aku tk fikir pasal kawin,ada la jugak..sebelum ni pun aku pernah menemui seseorang.Dan saat tu aku rasa aku macam dh bersedia..Bersungguh pulak tuh..Aku rasa macam aku dh sedia untuk memikul tanggungjawab dan memegang amanah terhadapnya..Aku juga sanggup untuk melalui hari2 dan waktu susah senang bersama. Namun, kita hny merancang.Bukan kita yang tentukan.Sekuat manapun rasa hati ni, klu hanya disebelah pihak, lebih baik berundur..Dah bukan jodoh aku.Aku terima walaupun agak berat..Aku selalu cuba positifkan diri.Aku anggap dugaan yang macam ni akan buatkan aku menjadi lbh kuat.

Aku pegang pada kata2 ni,Kadang2 kita tk dpt apa yg kita nak, tp kita akan dpt apa yg kita perlu..Walaupun bnd tu yg paling kita nak kan, tapi kalau dh tertulis ianya bukan untuk kita, kena la terima dgn redha..Mungkin aku bukan yang terbaik untuk dia.Aku bukan orang yang dia perlukan..Aku tak dpt untuk menyempurnakan dan melengkapkan hidupnya..Aku sedar..Walaupun agak susah untuk aku lupakan apa yang telah aku lalui dulu namun hidup perlu diteruskan..Yang berlalu akan tetap terus berlalu dan tak akan kembali..

Dulu, klu kwn2 frust, dlm hati aku remehkan diaorang..Aku kata buat apa susah2 diri bila frust.Ramai lagi orang. Cari saja yang lain.Tapi bila kena kt aku sndiri, baru lah aku tahu macam mana rasanya.Nk tido pun susah.Tak dapat nk jelaskan dgn kata2. Tak berani dh aku meremehkan bnd2 cm ni..Baru padan dengan muka aku.Dan sekarang aku dah faham macam mana rasa tu..Betul la kata orang, kita tk kan faham selagi kita tak laluinya sendiri..

So, sekarang ni apa yg penting adalah hari2 yang akan mendatang..Hari2 yang perlu aku tempuhi..Yang lepas tetap aku simpan dalam hati dan yang depan akan aku harungi..Aku berharap suatu masa nanti aku akan gembira seperti selalunya dan aku akan tetap menunggu saat itu.Saat syifa ada bersama aku..So, moral of this story, bila adik beradik mai, kita kena sembunyikan diri agar tak ditanya soalan2 macam tu lagi..Amiinnn...

2 comments: