Tuesday, April 21, 2009

idup aku 1..masa kecik2...

Aku dilahir kan di negeri pahang pada tahun 1983 yg dolu..rasanya masa umur aku 5 tahun aku berpindah balik ke negeri perak iaitu tempat asal usul mak ayah aku.Adik badik aku suma lahir kt perak..ntah cm na aku boleh lps smpai kt pahang..lupa nk bgtau, aku ni ada 5 beradik..aku yang bongsu..huhu..tp tak manja pun k..heheh..aku ada 3 org abg ngan sorang kak..Tidak aku ada 6 beradik tp abang aku no 3 dh meninggal lama dh.Nama dia Manaf..apa yg aku tau mula-mula dia tgk bola kt tepi padang..arwah kena bola sesat time tu..Last-last kena demam n tk lama meninggai..Lebih kurang cm tu la cita dia..Aku pun tk pernah jumpa arwah sebab aku belum lahir lagi.. Sepanjang dok di pahang, aku tk ingt sngt kenangan kt sana..Cuma ada la skit2 time main2 dulu..time aku dpt pakai baju superman..huuuu..best toi time tu..tp yg tk bestnya aku pernah tersepit dgn zip seluar..huhuh..teruk gak la timu tuh..seram..huhu..tp semuanya dalam kawalan..heheh...

Mmm..time aku kt perak masa kecik2 dolu bnyk gak cita..Mula-mula dh la tk da kawan..Suasana pun asing lg bagi aku..Time tu kawasan rumah aku cuma kawasan bendang ja..Tk sama ngan pahang sebab kt pahang tepi highway..Tepi pokok2 getah..Best gak boleh dok main congkak ari2..famili aku org susah.ayah keja kelaut ja..Mak tk keja...kais pagi makan pg.Kais petang kadang2 tk makan langsung..huhu..Harapkan abang2, diaorang pun tk senang jgk.Nk kena sara anak bini..maklumla, kawen awal..2 -2 abang aku bini orang Pahang..Tp mak ngan ayah aku tk kn bg anak2 diaorang kelaparan biar pun diaorang sendiri yang kelaparan..Aku mana la tau perit time tu.tp aku tk pernah nk mintak yang bukan kemampuan mak ayah aku....Aku tk lupa time darjah 1, cikgu suruh aku beli kaler..Time balik tu aku pun dengan beraninya mintak kt arwah ayah aku. pas2 mintak tu, aku terus kena sound ngan arwah ayah..huhu..Pas tu tk berani aku nk mintak dh apa2...

Aku paham, bukan ayah tk nk bg, tp tk mampu nk beli walau benda tu tk seberapa harga dia..bagi ayah, yg lebih penting anak bini dapat makan..

Famili aku bukan orang senang.Kami adik badik dh biasa idup ssh dari kecik. walau cm na pun, kami tk pernah merungut.Sungguh pun kami ssh, idup kami epi.Bergelak tawa sama2..Ssh senang sama2.Bila ada duit, buat cara ada duit.Bila tk ada, buat cara tak ada.Famili kami pun tk ada la gaduh2..Aku rasa bersyukur sebab aku melalui idup aku bukan dengan kemewahan n mengajar aku betapa ssh untuk cari rezki demi sesuap nasi tambahan lagi untuk menyara keluarga..Dulu mak pernah ikut ayah pergi ke laut untuk mencari kayu api untuk di jual.Mak pernah cita perit jerih pergi ke laut. Tambah2 lagi time ujan kilat.memang menakutkan.Tapi demi mencari rezki mak ngan ayah tetap meneruskan mencari rezki untuk kami anak beranak.Ya Allah,syukur kerana mengurniakan kasih sayang yang begitu tinggi kepada ayah ngan mak terhadap kami..
Aku faham betapa perit mencari rezeki dengan turun ke laut kerana aku jugak time sekolah dulu pergi ke laut untuk menyara duit poket ke sekolah..Dari Form 4 setiap sabtu dan ahad aku akan kelaut.Aku tk boleh nk mengharapkan sapa2 sbb aku perlu usaha sendiri..Tk patut rasanya aku untuk menyusahkan mak ngan abang2.

Time mcm ni aku rasa aku nk membalas jasa mak ayah aku walaupun aku rasa jasa mereka tak ternilai.Nk balas jasa ayah aku dh memang tk mampu.Ayah dh tk ada sejak aku darjah 6 lagi akibat sakit luekimia.Masa kecik dulu aku tk tahu apa2.Cuma tahu ayah aku sakit tp tk sangka akan berakhir cm tu.Aku rasa sedih sangat.Aku ingat lagi time ayah nazak kt hospital aku boleh lagi main2 ngan kawan.Aku tk sedar smpai kak aku marahkan aku. Time tu baru la aku tersedar yang ayah dh tenat.

No comments:

Post a Comment