Saturday, April 25, 2009

idup aku 2 - masa kecik2..

aku ingt lg 13 hb Januari 1995.Lebih kurang 12 pagi ari jumaat. Tarikh ayah meninggalkan kami semua. Time tu mmg aku sedih sngt.aku mcm tk percaya ja boleh jd cm ni.Aku kecik lg.Aku tk nk jd cm ni.Tapi apa aku boleh buat.Masa ayah nk 'pegi' tu,aku cuma mengintai ja dari luar tingkap.Cuma mak ngan adik badik ja yang di sisi ayah time tu.Aku tk mengerti apa2 lg.Bila dengar ja ayah meninggal terus aku lari masuk tgk arwah ayah.Suasana time tu mmg sedih..Aku cuma mampu menangis.
Arwah ayah mmg sakit dari dulu lg.Selalu kuar masuk hospital.Bila sakit, tambah darah pas tu ok.2 -3 bulan sakit balik sebab darah putih makan darah merah.Mcm tu la kot.Aku pun tk bapa nk pasti sngt.Yang aku tau sakit luekimia ja.Aku ingt lg dulu masa ayah kt hospital aku dok melawat ayah.Bila ayah kuar hospital, ayah beli pistol mainan kt aku.Punya la hepi aku time tu.Aku tk pernah nk dpt mainan sngt.Tp bila aku dapat, hepinya aku bukan main.Aku tau time tu ayah aku pun mungkin hepi sbb dh kuar hospital.Dh sihat.Kami sefamili pun memang hepi.Ayah aku orang yang garang.Tp tk la marah tk bertempat.aku ingt lagi ayah aku ambil buluh sbb nk rotan aku.Pasai aku gaduh ngan kak aku rasanya.Takutnya aku time tu sampai nyorok la.Tapi sepanjang idup kami adik badik, ayah tk pernah pun nk pukul2 kami.Gertak olok2 ja.Kami mmg hormat ayah.Hubungan kami ngan ayah tk la rapat sangat tapi kami tau ayah sayang kan kami.Aku bangga sngt sebab dapat ayah mcm tu.Cuma terkilan tk dapat nk tolong ayah sebab ayah pegi dulu.Tk sempat nk membalas jasa ayah.Rindu sangat kat ayah.Aku ingt lagi, mak aku pernah kata time ayah nak pegi dulu, ayah pernah pesan kat mak suruh mak jaga anak-anak dia baik-baik.Dia dh tk boleh nk jaga kami dh.Aku sedih bila dgr mak cakap cm tu.Ayah sayang kan kami..ayah, kami juga sayangkan ayah..

No comments:

Post a Comment