Friday, October 14, 2011

agensi mencari jodoh.....

Entah kenapa 2-3 ari ni entry aku asyik berkaitan dengan jodoh..Huhu..Tapi kali ni ceritanya dalam versi lain pulak..

Beberapa minggu lepas masa aku tengah sibuk bekerja (sibuk la konon), ada sorang kakak kt opis ni datang secara diam-diam menghampiri aku. Pelik juga tengok dia tersenyum sinis. Dalam kehairanan ati aku berkata mesti ada sumthing ni.

Pas tu dia bisikkan soalan kat aku. Memang secret betul lah soalan nih sampai kena cakap slow2 kat telinga aku..Akhirnya segala persoalan telah pun terjawab..Haa...Kan aku kata. Instinct aku sememangnya tepat..

Lebih kurang gini la conversation antara aku dan akak tu..(Segala percakapan dalam loghat utara..Perbualan ni tak 100% betul seperti kejadian. Lupa.....Heheh..

Akak : Hang ada kawan (maksudnya perempuan) ngan sapa2 dak Man?..

Alamak, soalan sensitive tu jugak yang dia tanya kat aku..Lain la kalau dia tanya aku dah makan ke belum, ada duit ke tak, Sedap la jugak halwa telinga aku ni mendengar. Ini tak, soalan menyentap tu jugak yang keluarnya..Huhu..Lalu dengan selamber dan muka skemanya aku menjawab.. jeng.jeng.jeng..jeng....(bagi saspen ckit)..

Aku : Tak da sapa lagi..Napa kak???

Akak : Kak nak rekemen kat hang sorang awek. Adik pada kawan kak”..

Aku : (agak terkejut dan malu)

Bab ni yang aku malas ni. Aku sebolehnya nak elakkan bab2 cm ni..Bukan aku tak suka, cuma aku tak berapa like...heheh...Aku tahu kak ni ambil berat pasal aku. Aku berterima kasih Cuma aku agak keberatan. Bukan apa, secara jujurnya, bila rekemen2 nih, nanti aku rasa macam seolah-olah terikat dengan dia..

Ok, aku bagi contoh, bila seseorang rekemen tu mesti lah sebab dia menaruh kepercayaan kat aku dan beranggapan aku ni baik. (aku tak anggap yang aku ni baik)..Ya lah, kalau tak baik, takdanya dia nak rekemen kat aku. Adik kepada kawan baik dia pulak tu. Tak boleh main2.

Bukan apa, dah jadi adat manusia ni 10 kebaikan akan hilang cm tu ja dengan 1 kejahatan. Mana nak tahu, kalau hubungan kami jadi dan tiba2 terputus ditengah jalan sebab kesilapan aku, dah tentu kak tu akan beranggapan yang buruk pada aku dan mungkin jugak nanti hubungan kak tu dengan kawan baik dia terjejas disebabkan aku. Haa, tu yang aku tak berapa nk suka. Aku dah la banyak kekurangan. Tu yang aku segan.

Ok2..sambung cerita balik..Iklan panjang la pulak..

Aku : Saya segan la kak. Malas. Sambil buat muka kesian..(Sebenarnya penolakan cara halus)

Akak : Hang diam sudah. Biar kak setelkan..(sambil kak tu berlalu pergi)..

Tercengang aku...Otak jem seketika...

Selepas beberapa jam...Aku pergi kat kak tu lagi..Mencuba nasib..

Aku : Kak, saya segan la kak..(sekali lagi buat ayat kesian)..Harap kali ni Berjaya...

Kak : Sampai bila hang nak sorang2???Mak dah tak ada..Tak pikir ka??..(suara agak tinggi)..

Aku : Terkedu dan terdiam..Aku tak nafikan apa yang kak tu cakap...

Aku pun dah tak tau nak kata apa..Blur..Malas nak fikir tapi kak ni bersungguh. Nak tak nak aku just diamkan diri. Sebolehnya aku tak nak hampakan dia..

Aku : Ok kak. Tapi saya tak janji apa2..

Kak : Tak pa, kawan kawan la dulu..

Kesimpulannya..Aku dah mati kutu...

3 comments:

  1. terima xsmestinya terus utk cinta la syg.....dan menolak bukan ertinya utk bermusuh....just accept as a FRIEND...xsalahkan....mane tau itu dah JODOH yang ditetapkan utk man....haaaa..xke kita menolak rezeki namanya....di mana dan mcm mana kita bertemu gn jdoh kita smuanya dh ditetapkan...so just let it start from beginning.....kawan..kenal....kalo rasa serasi teruskan...kalo rasa cannot gooooo...heheheh let it b a friend....huhuhu peaceee ~ccc(,)(,) me....silEnt.......

    ReplyDelete
  2. ketukalaut :
    hehehe..ya la tu dear...okeh..i follow u...heheh..

    ReplyDelete
  3. sikit punya pnjang bla bla bla ba....balasnye i followwwwwww...ish ish ish....gud gud gud

    ReplyDelete