Monday, December 7, 2009

keberukan dan kekambingan..

hari ni aku mengikuti satu kursus mengenai nilai dan etika..kira ok r..tk la bosan sngt..tk ngantuk.aku juga beri perhatian..maknanya ada unsur2 lawak dlm ceramah tu..kira gelak2 jugak r..klu nk di ikutkan mmg ada btl nya jgk apa yg dia cakapkan tapi apa yg paling menarik perhatian aku bila dia cakap mengenai manusia ni kdg2 ikut mcm perangai haiwan...keberukan dan kekambingan..mula2 aku tak berapa nk phm apa yang dimaksudkan tapi selepas diberi penerangan, aku faham serba sedikit..ada btlnya jgk..dia cakap sifat beruk ni suka menunjuk-nunjuk bila ada org tengok..lagi org tgk lg la dia menunjuk-nunjuk..mcm tu jgk perangai manusia..aku bagi contoh..mat rempit..knp diorang bangga wat aksi mcm2?..sbb ada org tgk..diaorang akan jd bangga bila aksi berani mati diaorang jd perhatian..btl..aku pernah muda dan aku pernah rasa perasaan tu..walaupun aku bukan mat rempit tp aku paham jiwa muda diaorang..bab kekambingan pulak pun aku suka..sbb dari segi logiknya mmg ada kebenaran..contohnya mcm kambing ni suka merosakkan wtanaman alaupun kita jaga dengan elok..wat penghadang pe suma..tp situ jgk la dia nk rosakkan wlupn kt sebelah ada jgk tanaman yg sama tp tidak dijaga dengan elok..kambing tu tak kacau pun..sikap manusia ni pun lebih kurang mcm tu..banda yang dilarang la yang manusia suka..pelik kan?..mmg ssh nk hakis sikap tu..aku pn tk phm..kdg2 aku pn mcm tu jgk..heheh..ntah la..aku harap aku tk mcm tu dah selepas ni...

No comments:

Post a Comment