Wednesday, October 7, 2015

life

Dah lama aku tak update blog ni...Keadaan macam tak mengizinkan..ye la, skrg ni life agak sibuk tambahan lagi khaira dah makin membesar. Jadi life aku tidak j=hanya tertumpu kepada diri sendiri.. Sebenarnya, banyak benda yang aku lalui selama ni. Ingin aku luahkan disini namun tak berkesempatan.

Ok, 1st thing kt sini aku nak ceritakan aku kehilangan seorang yang baik dengan aku. Seorang yang berpangkat abang yang dah hampir 10 tahun aku kenal. Pada mulanya, aku sangat terkejut dan berasa sedih apabila mendapat tahu arwah didapati menghidap kanser hati. Aku ada menziarahinya 2 kali..Kali pertama keadaannya agak teruk dan kelihatan tidak bermaya. Kali kedua sewaktu aku berjumpanya dia kelihatan sihat dan gembira. Kami lepak agak lama ketika itu. Aku tahu dia hepi kerana dia banyak bercakap. Aku cuma mendengar sahaja. Selepas itu, aku berfikiran dia semakin sihat dan aku pun jarang untuk bertanya khabar berita darinya. hampir sebulan selepas itu aku mendengar arwah semakin tenat. Aku menghubunginya untuk menziarah keesokan harinya namun dibatalkan kerana arwah masuk hospital. Petang itu aku pergi ke hospital namun kecewa kerana arwah telah pun keluar. Aku berhasrat keesokan paginya aku akan pergi melawat beliau namun aku mendapat khabar berita lebih kurang pukul 2 pagi yang arwah telah menghembuskan nafasnya yang terakhir di rumah. Aku sangat terkejut dan bersedih. Rasa terkilan kerana tidak sempat untuk melawatnya...

Yang ke2 pula juga merupakan cerita sedih. Kawan opis aku juga telah menghembuskan nafasnya yang terakhir kerana menghidap breast cancer. 2 3 hari sebelum itu kami seopis ada menziarah arwah yang dalam keadaan tenat.Aku rasa sedih walaupun dia tidaklah begitu rapat dengan aku. Tapi memandangkan dia seopis dengan aku, rasa sedih itu turut ada. Arwah seorang yang baik. Ceria.Arwah juga menerima penyakitnya dengan redha dan sesungguhnya arwah merupakan golongan yang bertuah kerana mengetahui ajalnya berbanding dengan kita yang masih leka dengan kehidupan. 

Ketiga, aku sudah pun tamat study di USM setelah 5 tahun bertungkus lumus dengan asaiment dan yuran. Aku rasa sangat lapang bila ianya berakhir kini. Apa yang aku hajati sudah tercapai. Tak sangka jika dulu selepas SPM aku hanya mampu bermimpi untuk masuk Universiti kini terlaksana sudah. Bulan 11 ni aku akan konvo. Yang bertambah bagusnya isteri aku juga akan konvo bersama aku...

Ke4, Alhamdulillah kini Khaira dah semakin membesar. Sekarang dia semakin ligat. Gembira bila tengok telatah Khaira. nanti bila dah boleh bercakap jenuh la nak melayan gosip dengan dia...hehehe...Apa pun, aku berdoa agar Khaira menjadi anak yang baik dan taat pada agama...InsyaAllah....

Ke5, Aku sudah bertukar tempat kerja yang berdekatan dengan rumah. Sudah 10 tahun aku bekerja di pejabat lama dan kini masanya untuk aku mengambil pengalaman baru. Aku akui, aku seronok bekerja disana. Bos2 dan kawan semuanya sporting. Terasa seperti keluarga. Semuanya bergembira namun tuntutan keadaan membuatkan aku mengambil keputusan ini walaupun berat. Mungkin ada hikmahnya dengan apa yang berlaku. Kawan baik aku juga telah berpindah, jadi, tidak la rasa kehilangan sangat.

Apa pun, aku bersyukur dengan kehidupan aku. Walaupun tidak mewah, aku gembira kerana masih ada keluarga dan kawan-kawan. Hidup aku sepertinya sempurna dalam ketuidaksempurnaan.

No comments:

Post a Comment